Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Žūrijā: inkubators, sintezatori, ziepes

Dienas starts 2014 oficiāli gatavojas startam. Galdi ir noklāti ar pieteikuma anketām, un jau nākamās nedēļas piektdienā iepazīstināsim jūs ar sešiem jaunajiem uzņēmējiem, kas kļuvuši par šīgada projekta dalībniekiem. Paldies visiem, kas pieteicās! Un lai veicas ikvienam - arī tiem, ko Dienas startā šoreiz nebūsim uzņēmuši!

Kamēr redkolēģijas komisija lemj, kuri no jaunajiem uzņēmējiem būs Dienas lasītājiem interesantākie, iepazīstinām jūs ar šīgada žūrijas dalībniekiem.

Līdzīgi kā pagājušajā gadā, to ir trīs, un katrs pārstāv savu jomu - viens ir pieredzējis uzņēmējs, kas savā biznesa dzīvē ir redzējis gan priekus, gan bēdas, otrs nāk no augstskolas biznesa inkubatora vides un uzņēmējdarbību sauc par savu aizraušanos, bet trešais saistīts ar reklāmas un mārketinga industriju, kurai, kā zināms, ir visnotaļ nozīmīgi nopelni tajā, ja kāds bizness plaukst vai nīkuļo.

Arī «Tā nedari!» var mainīt attīstību

Ģirts Ozoliņš kopš 1995. gada strādā reklāmā. Sākumā bijis projektu vadītājs, tad stratēģijas direktors un klientu servisa direktors. «Pēdējos 15 gados esmu ieviesis Latvijā daudzas unikālas tirgus pētniecības un segmentācijas metodes. Kopš 2005. gada vadu mārketinga komunikāciju aģentūru IDEA, kura šajos gados ir izaugusi trīs reizes un ar 30 cilvēku komandu ir viena no lielākajām aģentūrām Latvijā,» viņš stāsta par sasniegto.

Pagājušā gada beigās Ģ. Ozoliņš nolēma pacelt jaunā līmenī arī savu hobiju - sintezatoru un citu elektronisko mūzikas instrumentu projektēšanu un izgatavošanu. «Nodibināju uzņēmumu Erica Synths, kas ražos unikālākos elektroniskos mūzikas instrumentus pasaulē. Jau par pirmajiem produktiem ir negaidīti liela interese, un Erica Synths ir klienti no Jaunzēlandes līdz Brazīlijai.»

Ģ. Ozoliņš stāsta, ka reklāmas aģentūras ikdienas darbs ir ne tikai reklāmas kampaņu izstrāde: «Nozīmīgākā daļa ir tieši mārketinga konsultācijas gan biznesa attīstībā, gan jaunu produktu izstrādē Latvijas un arī pasaules līmenī. Es daudz un ar prieku dalos pieredzē, jo dažkārt pat neliels ieteikums var būtiski mainīt uzņēmuma attīstību. Padoms var būt arī: «Tā nedari!».»

Jautāts par motivāciju piedalīties Dienas starta žūrijā, Ģ. Ozoliņš stāsta par Budu: «Kad Buda, viņaprāt, bija paveicis visu uz zemes, viņa vēlējums bija: «Tagad neticiet maniem vārdiem tikai tāpēc, ka tos teicis Buda, bet labi pārbaudiet un apstipriniet tos ar savu pieredzi.» Diemžēl visā pasaulē ir ļoti daudz pašpasludinātu biznesa konsultantu, kas paši biznesā nemaz nav bijuši, bet ir mācījušies no citu vārdiem vai grāmatām. Tomēr ir lietas, ko izlasīt nevar. Cits un vēl nozīmīgāks aspekts ir radošums, kas biznesa kontekstā nozīmē inovācijas. Inovācijas ir mans ikdienas darbs un sirdslieta abos uzņēmumos. Es ceru, ka tas noderēs arī Dienas starta dalībniekiem.»

Un novēlējums biznesa sācējiem? «Ja nolemjat veidot jaunu biznesu, esiet pārliecināti, ka varēsiet nevis darīt labāk par citiem, bet gan darīt citādi un nodrošināt kaut ko pavisam jaunu un unikālu - produktu, pakalpojumu, klientu pieredzes ziņā. Citādi, manuprāt, nav vērts dibināt uzņēmumu.»

Noticēt idejai un degt par to

Jānis Bērziņš ir veiksmīgā kosmētikas ražošanas uzņēmuma Stenders īpašnieks un vadītājs. Tomēr ekskluzīvu ziepju ražošana nav vienīgā pieredze uzņēmēja CV. Viņš ir līdzīpašnieks uzņēmumā Emīla Gustava šokolāde un reiz mēģinājis arī izveidot viesnīcu, restorānu un atpūtas kompleksu ķēdi, kas darbotos vecās dzirnavās. Vienu šādu viesnīcu izdevās atvērt, tomēr risks izrādījās pārāk liels, un šis bizness bankrotēja. Tomēr pārējos uzņēmumus izdevās glābt, tiesa gan - pārstrukturējot to darbību.

Jānis Bērziņš atzīst, ka viņa pieredze uzņēmējdarbībā ir bijusi dažāda un ļoti interesanta. «Man ir bijuši arī ne pārāk veiksmīgi projekti, kuri diemžēl beigušies ar maksātnespēju. Tomēr arī tā ir pieredze, kas jāizmanto, - jāsaprot pieļautās kļūdas un jāspēj izvairīties no to atkārtošanas nākotnē,» uzņēmējs dalās savos secinājumos.

Kopumā Jāņa Bērziņa pieredze privātajā biznesā ir 14 gadu, un Stendera ražotās ziepes, vannas bumbas un citi produkti Latvijā jau vairs sīkākus paskaidrojumus neprasa.

«Man ir svarīgi, lai Latvijā attīstītos uzņēmējdarbība, jo tas ir tāds kā dzinējspēks visas valsts attīstībai un izaugsmei. Ja varu palīdzēt ar savu pieredzi, tas ir forši!» saka J. Bērziņš. Viņš uzskata, ka, piedaloties projekta Dienas starts žūrijā, izvērtējot un analizējot jauno uzņēmēju biznesa projektus, sniedz savu ieguldījumu Latvijas nākotnes uzņēmējdarbībā: «Priecāšos, ja jaunajiem biznesa cilvēkiem, pieņemot kādus lēmumus, noderēs mans piemērs vai ieteikums.»

J. Bērziņš stāsta, ka nekad neatsaka padomu vai viedokli, ja viņam to jautā. «Uz mūsu uzņēmumu nereti nāk gan topošie, gan arī jau esošie uzņēmēji, ar kuriem dalāmies savā pieredzē un stāstā. Īstenībā tiem, kas dara, padomdevēju un kritizētāju nekad netrūks. Uzklausīt padomu noteikti ir labi, bet veidot savu biznesu, balstoties tikai uz citu pieredzi vai ieteikumiem, tomēr nevajadzētu,» uzņēmējs ir pārliecināts. «Galvenais ir pašam līdz galam, tā pa īstam noticēt savai idejai un degt par to, tad viss izdosies! Ja es būtu klausījis visiem padomiem un izvērtējis visus riskus, par ko man stāstīja pirms 14 gadiem, visticamāk, ar savu uzņēmumu nebūtu sasniedzis to, kas mēs esam šodien,» teic Stendera vadītājs.

Bizness kā sirdslieta visai dzīvei

Mikus Losāns ir Latvijas Universitātes Ekonomikas un vadības fakultātes studentu biznesa inkubatora dibinātājs un vadītājs. «Darbojoties Dienas starta žūrijā, es gribu gan palīdzēt jaunajiem uzņēmējiem, gan arī pats «uztrenēties». Tā būtu jauna pieredze arī man, jaunas idejas un redzējums,» viņš saka par savu dalību projektā.

Bizness ir Mikus Losāna sirdslieta. Savu pirmo uzņēmumu viņš nodibināja 2007. gadā, firma nodarbojās ar reklāmas izvietošanu izglītības iestādēs.

Tāpat viņš ir izveidojis uzņēmējdarbības simulācijas spēli Laiks biznesam.

«Ar uzņēmējdarbību vēlos saistīt visu savu dzīvi. Kad pats sāku darboties biznesā, man ļoti pietrūka atbalsta. Runāju ar Universitātes vadību par biznesa inkubatora izveidi un, tā kā pats studēju, uzrakstīju par šo tēmu kursa darbu. Tas arī tika ņemts kā konceptuālais pamats inkubatora izveidei, un 2012. gada februārī LU Ekonomikas un vadības fakultātē sākām strādāt,» par savu darbu stāsta M. Losāns.

Biznesa inkubatorā šobrīd darbojas 14 jaunu biznesu. Viens no tiem, starp citu, ir arī pērnā gada Dienas starta dalībnieka Kristiāna Līča uzņēmums Greynut, kas sekmīgi ražo un tirgo krāsainus dažāda izmēra gaismas diožu balonus.

«Mans vēlējums jaunajiem uzņēmējiem būtu: pēc iespējas ātrāk pārbaudīt un saprast - vai viņu biznesa ideja strādā. Pēc iespējas ātrāk atrast pirmo klientu un pārdot,» teic Mikus Losāns.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!


Aktuāli


Jaunumi

Vairāk Jaunumi